1. Intensieve interdisciplinaire samenwerking in een complex IT landschap
Als gevolg van de best of breed aanpak, waren negen leveranciers ingeschakeld om met elkaar het project - waaraan een strakke deadline was gekoppeld - tot een optimaal resultaat te brengen. Deze partijen waren deels van elkaar afhankelijk. Om de samenwerking goed te stroomlijnen en een goede onderlinge afstemming te borgen stelde NO&B een projectteam samen met o.a. twee Product Owners vanuit de business: één verantwoordelijk voor IT en één voor content. Het werk startte met een uitgebreide kick-off. Gedurende het gehele project vond wekelijks overleg plaats met de experts van de betrokken partijen.
“Een samenwerking tussen zo veel partijen zag ik vooraf als een uitdagende opgave, zeker gezien de onderlinge afhankelijkheid, de strikte deadline en de coronamaatregelen. Vanwege de lockdowns vond de samenwerking 100 procent digitaal – via online meetings - plaats. Iedere partij had uiteraard een eigen visie en kwaliteitsopvatting, maar stond ook constructief open voor de expertise van de andere betrokkenen. Dankzij de open mind en de flexibele opstelling van alle partijen, is het gelukt is om binnen het beoogde tijdbestek tot een uitstekend eindresultaat te komen.”
Saskia de Klerk, Scrum Master bij Netvlies
2. Gebruiksgemak voor bezoeker én beheerder
Eén van de doelen die we met de nieuwe website beoogden, was het verhogen van het percentage online reserveringen. Hiervoor was het vereist dat de website voor iedereen gebruiksvriendelijk werkte. Wilden bezoekers op de vorige website een ticket bestellen, dan kwamen ze in een losse ticketshop terecht. Dit belemmerde de conversies. Nu website en ticketing naadloos geïntegreerd zijn, blijven de bezoekers in één omgeving.
Voor medewerkers van NO&B liet het beheer van de site voorheen te wensen over. Het Content Management Systeem werkte op basis van vaste templates. In de nieuwe site wordt met componenten gewerkt waarmee de beheerder eenvoudig een pagina kan opbouwen. NO&B medewerkers hebben nu de flexibiliteit om de pagina vorm te geven zoals ze willen. Hierdoor kon ook de website jump.operaballet.nl opgenomen worden in de nieuwe website, waardoor de beheerslast is afgenomen omdat twee losse CMS systemen zijn samengevoegd.
3. Veelzijdige oplossing in Drupal
De complexiteit van het IT landschap vereiste een veelzijdige en waterdichte oplossing: de website moest veilig en stabiel zijn; veel content kunnen weergeven - tekst, beeld, video en podcasts; de site moest naadloos koppelbaar zijn met andere systemen; en pieken in traffic goed aankunnen. Om die reden is gekozen voorwebsite-ontwikkeling in Drupal. Hierdoor waren we in staat alle wensen te combineren. We hebben een fundament gelegd waarop we de komende jaren kunnen doorontwikkelen.
We hebben de performance zo goed mogelijk geoptimaliseerd, hetgeen van belang is wanneer veel mensen tegelijkertijd de website bezoeken. Zo hebben we de video’s responsive gemaakt: op mobiel krijg je een lagere kwaliteit te zien waardoor de pagina sneller laadt. En we laten de koppeling met het ticketingsysteem waarin alle voorstellingen staan niet langer realtime, maar elke 10 minuten verversen, met uitzondering van het actuele zaaloverzicht met de verkochte tickets (de kaartstanden). Zo wordt het systeem niet direct belast door een wijziging in de voorstellingsinformatie en wordt voorkomen dat een bezoeker plaatsen boekt die net al geboekt zijn.